Efektívnosť vzdelávacích programov je vo veľkej miere podmienená výberom vhodných metód, prostriedkov a spôsobov vyuţívaných pri prenose a osvojovaní si vedomostí, zručností, postojov a skúsenosti.
Postupne sa v praxi vytvorila škála metód vzdelávania, ktoré sa najčastejšie členia na dve skupiny:
- Metódy vzdelávania pri výkone práce (na pracovisku) – „on the job“ – inštruktáţ, koučovanie, mentorovanie, konzultovanie, asistovanie, poverenie úlohou, rotácia práce, stáţ, pracovné porady a pod.. So vhodnejšie pre vzdelávanie robotníckych povolaní.
- Metódy vzdelávania mimo pracoviska – „off the job“ – prednáška, seminár, demonštrovanie, prípadové štúdie, workshop, brainstorming, simulácia, hranie rolí, assessment centre (diagnosticko-výcvikový program), výučba použitím elektronických médií (e-learning), informačných technológií (videokonferencie), využitím internetu, učenie hrou (outdoor training) a pod. (Antošová, 2008, s. 78).
Uplatnenie vhodných metód vzdelávania je podmienené konkrétnymi potrebami a podmienkami v podniku (zloženie študijnej skupiny, ciele programu, časový priestor na vzdelávanie, finančné a materiálne podmienky). Vývoj však smeruje skôr k využívaniu aktívnejších metód vzdelávania a metód vedúcich k sebarozvoju zamestnancov, ktorí sa takisto musí plánovať a podporovať. Vzdelávacie aktivity je potrebné orientovať nielen na vedomostný profil zamestnancov, ale aj na ich hodnotový systém, čím sa rozumie pôsobenie na celkovú kompetenciu jednotlivých zamestnancov
Naša ponuka zahŕňa
Prednášky – je obyčajne zameraná na sprostredkovanie faktických informácií, či teoretických poznatkov.
Výhoda – rýchlosť prenosu informácie a nenáročnosť na podmienky, na vybavenie. Nevýhoda – ide o jednostranný tok informácií a pasívne prijímanie účastníkmi vzdelávania
Semináre – formou referátov a diskusii je zameraný na výmenu informácií a názorov účastníkov na dopredu známu tému.
Výhoda – podpora a rozvoj myšlienok, okamţitá spätná väzba. Kvalita učenia však závisí od vedomostnej úrovne účastníkov
Školenia hravou formou (tréning) – kladie dôraz predovšetkým na aktívne získavanie vedomosti a spôsobilosti. Ide o formu zážitkového učenia vychádzajúceho zo skutočnosti, že ľudia sa mnohým viac a rýchlejšie naučia, keď si „niečo vyskúšajú“, ako keď si informácie prečítajú, resp. vypočujú, ako napr. na prednáške alebo seminári. Uprednostňuje sa tu procesná stránka učenia.
Nové moderné formy vzdelávania
E-learning– moderná didaktická metóda perspektívna hlavne pre dištančnú formu vzdelávania. Účastník získava študijné a informačné zdroje prostredníctvom počítačov je siete. Prostredníctvom siete tiež komunikuje zo vzdelávacou inštitúciou, so svojím tútorom a ostatnými účastníkmi
Výhody- možnosť v krátkom okamihu vzdelávať veľké množstvo ľudí, možnosť overenia efektivity štúdia, možnosť využitia bezbariérového prístupu, štandardizované znalosti.
Virtuálne vzdelávanie – t.j. server so softwarovým prostredím poskytujúcim mnohostrannú podporu vzdelávania.
Vzdelávanie cez internet využíva výcvik, testovanie zručností a poznatkov, tiež poskytuje účastníkovi spätnú väzbu o správnosti odpovedí a reakcií v zložitých situáciách